Bağlama Operasyonları Esnasında Kopan Halat Yaralanmalarının Bulanık Hata Ağacı Yöntemi ile Analizi
Özet
Pek çok sektörde olduğu gibi denizcilik sektöründe de ölümlere, yaralanmalara, çevre kirliliklerine veya maddi hasarlara sebep olan kazalar yaşanmaktadır. Denizcilik sektörünün omurgasını oluşturan gemi taşımacılığı operasyonları, yapılan işin doğası gereği ciddi riskler barındırmaktadır. Bu riskleri yok etmek ya da kabul edilebilir risk seviyelerine indirgeyebilmek için pek çok emniyet tedbiri uygulanıyor olmasına rağmen gemi operasyonlarında yaşanan kazaların sayısı oldukça fazladır. Gemi operasyonları ile ilgili yaşanmış kazalar ve kaza istatistik raporları incelendiğinde gemi bağlama operasyonlarında yaşanmış olan kaza oranının oldukça yüksek olduğu görülmektedir. Çalışma kapsamında, Hata Ağacı Analizi yöntemi ile tanker terminal operasyonları için kopan halat yaralanması riski ve buna sebep olan kök sebepler tespit edilmiş olup Bulanık Mantık yöntemi ile de sayısal analizi gerçekleştirilmiştir. Tanker terminal bağlama operasyonlarında görevli gemi ve sahil çalışanlarından oluşan uzman grubu görüşlerine dayandırılarak oluşturulan model ile kopan halat yaralanma kazası risk değerinin hesaplanması ve alınabilecek önlemlerle bu risk değerinin azaltılabileceğinin bilimsel bir yaklaşımla ortaya konması hedeflenmiştir. As in many sectors, there are accidents in the maritime industry that cause deaths, injuries, environmental pollution or material damage. Shipping operations, which constitute the backbone of the maritime industry, have serious risks due to the nature of the work being done. Despite there exist many safety measures have been implemented to eliminate these risks or to reduce them to acceptable risk levels, the number of accidents in ship operations is quite high. When the accidents and accident statistical reports on ship operations are examined, it is seen that the rate of accidents in mooring operations is very high. Within the scope of the study, the Fault Tree Analysis (FTA) method is used to determine the risk of parted mooring line injury for tanker terminal operations and the root causes leading to this, and numerical analysis was performed by Fuzzy Logic method. It is aimed to establish a scientific model based on tanker and terminal employees’ opinion that can reduce the risk by calculating the risk value of the parted mooring line injury accident and employing related preventive actions.
Cilt
6Sayı
3Bağlantı
https://doi.oprg/10.5505/jems.2018.58661https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpjek1EUXlNZz09
https://hdl.handle.net/20.500.12960/122