Boş Konteyner Konumlaması Planlama Düzeyi ve Model Türleri Sınıflandırması
Özet
Literatürde boş konteyner konumlamasına dair pek çok çalışma mevcuttur. Bu çalışmaların sınıflandırılması, gelecek çalışmalara dair hangi alanlarda araştırma yapılabilecek bir derinlik olduğunu belirlemede kritiktir. Bu çalışma, literatürde mevcut çalışmaları stratejik, taktik ve operasyonel planlama düzeyleri bağlamında sınıflandırmıştır. Sınıflandırma yapılırken planlama düzeyi belirleme kriterleri ile 2010-2018 seneleri arasında yayınlanan çalışma içerikleri karşılaştırılmıştır. Çalışma, önerilen çözümlere dair yararlanılan matematiksel modelleri de incelemektedir. İlgi dönemde literatür çalışmalarının pek çoğu taktik planlama düzeyindedir. Operasyonel düzeydeki çalışmalar ise nispeten seyrektir. Stratejik planlamaya yönelik çalışma sayısı ise son derece kısırdır. Politik ve ekonomik gelişmelerden hızla etkilenen, belirsizliğin yüksek olduğu küresel taşımacılığa ilişkin akademik çalışmalarda stokastik modeller beklenildiği düzeyde kullanılmamaktadır. Kısa dönem konteyner kiralama uygulamalarının, boş konteyner hareket sayılarının azaltılabilmesi üzerine etkileri gelecekte araştırma yapılabilecek önde gelen bakir alanlar içinde öne çıkmaktadır. Dolu/boş konteyner bekleme sürelerinin azaltılması, gemi liman uğraklarına dair sabit günlü zaman çizelgesi oluşturulması, demirbaş ve kiralık konteynerlerin birlikte kullanımı konuları son senelerde kısıtlı çalışmaya konu olmasına rağmen sektör pratiğine hitap etme potansiyeli taşımaktadır. There are several studies in the literature about empty container problems. Taxonomy of them is crucial to define the solution areas that can be deeply researched in future. In this study the solution, areas of empty container problems have been categorised in terms of planning level defined as strategic, tactical and operational. When categorising them, the criteria determining planning level have been compared with the contents of the relevant studies issued between 2010 and 2018. The mathematical models in these studies have been reviewed as well. The majority of the reviewed studies are at tactical level. The number of studies at operational level is relatively scarce. At strategic level, the number of studies is awfully poor. Utilization of stochastic modelling is quite poor in an environment where uncertainty is rather high in terms of political and economic developments. Particularly, the effects of short term container leasing practices decreasing empty container movements may be prominent for future studies. Some areas are promising to suggest practical solutions for the maritime sector. These are, decreasing dwell time for both full and empty containers, fixed-day scheduling, common operation of containers in assets and leased.