Özel Hastanelerde Yenilikçilik ve Performans İlişkisinde Girişimciliğin Ara Değişken Etkisi
Özet
Sağlık sektöründe özel hastane yatırımlarının hızla artması ile birlikte üretim ve etkinliği arttırmak için sürekli çaba sarf etmek gerekmektedir. Küresel rekabet koşullarında hızla gelişmekte olan teknolojik alt yapılar ve hizmet süreçleri sağlık hizmet sunucularının başarıya ulaşmasında güçlüklerle karşılaşmalarına neden olmaktadır. Sağlık sektörünün şiddetlenen rekabet koşullarında rakiplerine karşı başarı sağlayabilmesi için sağlık sektörünün en önemli kaynağı olan hasta, hasta yakınları ve çalışan memnuniyetini ve hastane performansını arttırabilmesi yenilikçi ve girişimci davranması ile mümkün olabilecektir. İstanbul’da özel hastanelerde yenilikçilik ve hastane performansı arasındaki ilişkide girişimciliğin ara değişken rolünü belirlemektir. 2015 yılında İstanbul ilinde bulunan 181 özel hastaneden 75 hastaneye ulaşılmış ve toplam 322 üst ve orta düzey yöneticiye araştırma anketi elektronik posta ve yüz yüze anket uygulama yöntemi ile uygulanmıştır. Değişkenlere güvenilirlik analizi uygulanmış Cronbach alfa değeri (0,965) bulunmuştur. Yapılan korelasyon analizi sonucunda değişkenler arasında orta düzeyde pozitif yönlü bir ilişki bulunmuştur. Girişimciliğin ara değişken rolünü tespit etmek için uygulanan regresyon analizi sonucunda girişimcilik alt boyutları ile yenilikçilik alt boyutları arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Sonuç olarak çalışma özel hastanelerde yenilikçilik performans ilişkisinde girişimciliğin ara değişken rolü olduğunu kanıtlamıştır. Böylece sadece yenilik yaparak performansı artırma yerine yenilikçilik ile birlikte girişimcilik fikrini geliştirerek performansı daha fazla arttırabileceğimiz ortaya çıkmıştır. Sağlık hizmetlerinde emek ve teknoloji yoğun hizmet üretildiğinden, sürekli bilgi geliştirme ve yeniliğe ihtiyaç olduğundan dolayı yenilikçilik ile girişimciliğin birlikte uygulanması gerekmektedir. Bu amaçların yerine getirilebilmesi için sağlık kurumları çalışanlarını yenilikçi ve girişimci olmaya teşvik etmeli, çalışanların katılımını sağlamalı, hastalarına kaliteli hizmet üreterek müşteri memnuniyetini arttırmalı ve marka bağımlılığı yaratabilmelidir. Since private hospital investments follow a fast pace in the healthcare sector, continuous effort is required to increase productivity and efficiency. Rapidly advancing technological infrastructure and service processes, when combined with global competition conditions, causes difficulties for healthcare service providers to succeed. As competitive conditions become more intensified and strong in the healthcare sector, innovative and entrepreneurial behaviors are required to increase performance of hospital and boost satisfaction of employees, families and patients – the most important source of the healthcare sector- in order to get ahead of competitors. This study intends to determine mediating variable role of entrepreneurship in the relation between innovation and performance of hospital in private hospitals of Istanbul. The study survey is an e-mailed to or filled in with face-to-face survey method by 322 senior and mid-level managers of 75 hospitals among 181 private hospitals offering inpatient healthcare services in Istanbul in 2015. Reliability analysis is applied to variables, resulting in a Cronbach alpha value = 0.965. Correlation analysis demonstrated moderate positive correlation between variables. Regression analysis is made to determine the mediating variable role of entrepreneurship and a positive and significant relation is found between sub-dimensions of entrepreneurship and sub-dimensions of innovation. In conclusion, this study evidences the mediating variable role of the entrepreneurship in relation between the innovation and the performance in private hospitals. Thus, it is revealed out that we can boost performance by improving the view of entrepreneurship in combination with innovation rather than increasing the performance based on innovation alone. Since labor- and technology-intensive services are rendered in the healthcare sector and continuous development of knowledge and innovation are needed, it is necessary to combine innovation with entrepreneurship. To achieve this goal, employees of healthcare facilities should be promoted to be innovative entrepreneur, participation of employees should be ensured and satisfaction of clients should be increased and brand loyalty should be created by producing quality services for patients.