Developing a combined qualitative ship valuation estimation model
Citation
Koray, Niyazi Murat. (2020). Developing a combined qualitative ship valuation estimation model. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Piri Reis Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Deniz Ulaştırma İşletme Mühendisliği Ana Bilim DalıAbstract
Değer kavramı, insanlık tarihi kadar eskidir ve her devirde bu konu tartışılmaktadır. Deniz ticaretinin karmaşık yapısı, belirsizliklerin çokluğu ve ticari verilerin transparan olmaması gemi değerlemesini güçleştirmektedir. Gemilerin değerini belirlemek için denizcilik piyasasında en çok tercih edilen üç yaklaşım bulunmaktadır. Bunlar emsal karşılaştırma yaklaşımı, gelir indirgeme yaklaşımı ve maliyet yaklaşımıdır. Ancak, bu yaklaşımlar adil fiyat veya makul fiyat değerini karşılamamaktadır. Makul fiyatın değeri ölçek ekonomisine bağlıdır. Özellikle kriz dönemlerinde makul fiyatın belirlenmesi daha da zorlaşmaktadır. Ekonomik kriz dönemlerinde meydana gelen istikrarsızlıklar ve piyasanın kırılgan olması nedeniyle arz-talep dengesinin hangi yönde olacağının belirlenmesi, birleşik matematiksel yöntemlerin kullanılmasını gerektirmektedir. Brokerler, herhangi bir zamanda ve dünyanın herhangi bir yerinde erişilebilen anlık ve tarafsız verilere ulaşamamasından dolayı bir geminin cari değerini belirlemekte güçlük çekmektedirler. Brokerler, çoğunlukla bir geminin değerini belirlemek için emsal karşılaştırma yaklaşımını tercih ederler. Bununla birlikte, emsal karşılaştırma yaklaşımı her koşulda doğru bir çözüm olmamaktadır. Özellikle, beş yaşından büyük olan gemilerin (6-25 yaş) değerlemesinde brokerlerin tercih ettiği emsal karşılaştırma yerine kombine bir metoda ihtiyaç duyulmaktadır. Dünya genelinde bir geminin değerlemesi için belirlenmiş sistematik ve standart bir yöntem bulunmamaktadır. Bu çalışmanın amacı, geminin cari fiyatını teyid etmek için "Kombine Nitelikli Gemi Değerleme Tahmin Modeli" kullanarak güvenilir bir gemi değerleme mekanizması geliştirmektir. Analiz sonucunda elde edilen sonuçlara göre 2014 ile 2017 yılları arasında, 18,233 dwt -172,549 dwt aralığında satışı gerçekleştirilen kuru yük gemilerinin her 1 DWT için 17.313$ fiyat artışı olurken, her 1 YAŞ arttığında 671.278$ fiyat kaybı oluştuğu hesaplanmıştır. Bu analize göre, %5.2 ile %7.2 arasında yıl başına değer kaybı oluştuğu tespit edilmiştir. Bu dönemdeki kuru yük gemilerinin satışlarında (+) 2.68 milyon $ ile (-) 2.68 milyon $ arasında kalanların makul olduğu, bu değerlerin dışında kalanlarda ise aşırı fiyatlama olduğu görülmüştür. Tüm satışların %40'ının değerinde satıldığı hesaplanmıştır. Bu model sayesinde bir geminin makul değeri daha doğru hesaplanabilecektir. Bu nedenle bahse konu model, alıcılar, satıcılar ve diğer ilgili üçüncü taraflara adil olan gemi değerini belirlemek için faydalı bir karar desteği sağlayacaktır. The concept of value is as old as the history of humanity and is being discussed on that every period. The complex structure of maritime trade, the high uncertainties, and the lack of transparency of commercial data make ship valuation difficult. There are three most preferred approaches in maritime market to determine ship's valuation. These are marketing approach, income approach and cost approach. However, these approaches do not provide the fair value of the ships. The fair value is depending on the economy of scales. Particularly, determining of the fair value becomes more difficult in times of crisis. The determination of the direction in which supply-demand balance will occur due to instability in periods of economic crisis, and the volatility of the market, necessitate the use of combined mathematical methods. Brokers experience difficulty in determining a ship's real value because of the lack of instant and unbiased data that can be accessed at anytime and anyplace in the world. Mostly, brokers use a marketing approach to determine a ship's value. However, a marketing approach does not give an accurate solution under all conditions. Ships, especially those ranging in age from 6-25, that is, more than five years old, need to be evaluated with a combined method which differs from marketing approaches. There is no systematic and standard mechanism to determine a ship's value worldwide. The aim of this study is to develop a reliable ship valuation mechanism using namely the "Combined Qualitative Ship Valuation Estimation Model (CQSVEM)" to validate the ship's actual price. Within this model, the ship's fair value can be calculated more accurately. According to concrete result of analysis, on average the second-hand price of bulk carriers' sales from 2014 to 2017 in the range of 18,233 dwt -172,549 dwt increases by $17.313 per 1 DWT while it loses $671.278 in value per 1 AGE annually. Hence, analysis indicated that the depreciations of these bulk carriers suffer from 5.2% to 7.2% per year. As a result of the analysis, it was found that a price difference in the range of $ 2.68M to (-) $ 2.49M was reasonable, while transactions outside this range were subject to excessive or low pricing. However, reasonable prices that are 40% of whole transactions are realised in the high volatile market. By running CQSVEM, the reasonable value of a ship can be calculated more accurately. This model, composed of eleven stages, will be useful in determining the fair value and to provide decision making support for willing buyers, willing sellers and other related third parties.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=4J_FzTwlrMCH4qBROpXPHyCj5SBaWmVDyJ75KS8XQXZHmqMGlckXWFiNCXLu5zfuhttps://hdl.handle.net/20.500.12960/49
Collections
- Tez Koleksiyonu [34]